فرصت های زیادی برای آموختن درباره فرق و رسومات مذهبی در منطقه و جامعه مسلمانان در سنگاپور به ویژه توانایی جامعه مسلمانان برای حل یا انحلال پدیده فرقه گرایی وجود دارد.

فرصت های زیادی برای آموختن درباره فرق و رسومات مذهبی در منطقه و جامعه مسلمانان در سنگاپور به ویژه توانایی جامعه مسلمانان برای حل یا انحلال پدیده فرقه گرایی وجود دارد.

به طور دقیق تر ، مقامات مذهبی سنگاپور علائم منفی نزاع های فرقه ای را با موفقیت پشت سر گذاشته اند. این موفقیت باید الگوی و راهنمایی برای همگرایی فرقه ها در جاهای دیگر باشد.

به عنوان مثال، تأسیس شورای مذهبی مسلمانان سنگاپور، باعث همکاری  و کمک به رهبران جامعه شیعه شد.

در این زمینه، حبیب حسن آلعطاس، روحانی مسجدی در سنگاپور بیان میدارد که سنی ها و شیعیان از بسیاری جهات با هم همکاری کرده اند تا زمینه پیشرفت اسلام فراهم شود.

به گفته سیدحسن، تأسیس این شورا در سال ۱۹۷۰ از طریق یک پزشک به نام محمد جواد نمازی که از علمای شیعه بود، انجام شد.

سیدحسن از اسامی افرادی مانند آمریالی عبدعلی که رئیس انجمن اقدام مسلمانان و JM Jumabhoy ، توسعه دهنده املاک و مستغلات بود بین سالهای ۱۹۷۵ و ۱۹۸۴ هم نام می برد.

آنچه مهم است این است که به گفته سید حسن، هیچ تفاوتی بین اهل سنت و شیعه نیست.

حضور شیعه در منطقه جنوب شرقی آسیا چیز جدیدی نیست. اسناد پرتغالیها در مورد فتح مالاکا در ۱۵۱۱ نشان می دهد که در مجموع همزمان با  سقوط امپراطوری فارسی سه هزار  خراسانی در ملاکا اقامت داشتند.

لازم به ذکر است که شیعیان قبلاً پراکنده بودند و در قرن شانزدهم در ایران مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی اعلام شد.

همچنین محقق تایلندی، بنام Plubplung Kongchana ، با تألیف یک مقاله علمی با عنوان "توسعه تاریخی جامعه فارسی در آیوتایا ". توضیح داده است که سقوط مالاکا به دست پرتغالی ها منجر به فرار مسلمانان به آیوتایا شده است، زیرا آنها از مالاکا گریخته بودند.

در پی  این مهاجرت ، دولت آیوتایا بلافاصله قوی تر و پیشرفته تر شد. این وضعیت توجه به افراد خارجی به ویژه جامعه تحصیل کرده را جلب کرد.

حمزه فنصوری شاعر کلاسیک جهان مالایی  Ayuthyaرا همان سیام مینامند (که در فارسی  به عنوان شهر نو شناخته میشود).

در همین حال، روحانی مشهور شیعه شیخ احمد قمی به همراه برادرش محمد سعید در سال ۱۶۰۰ در زمان سلطنت پادشاه اکاتوتساروت (۱۶۰۵-۱۶۱۰) وارد آیوتایا شد.

شیخ قمی به عنوان خدمتگزار دولت تحت سلطنت پادشاه سونگتام (۱۶۲۸-۱۶۱۰) و پسرش، پادشاه اکاتوتساروت در تایلند ساکن شدند. فرزندان شیخ قمی هویت شیعی خود را فراموش نکردند.

حضور شیخ قمی در آیوتایا همچنین به مسلمانان شیعه فرصت داد تا در دربار سلطنتی پادشاه سیامی خدمت کنند. افرادی مانند فرایا سریاهاج دچوچای، یک جنگ سالار، یک ژنرال نظامی بنام فریا رجبانسون، فرمانده نیروی دریایی. و فرایا یاماراج ، رئیس ارتش شوند.

شیعیان در آیوتایا همچنین با زنان مالایی ازدواج کردند. امروزه بیشتر آنها از اسامی سیامی مانند احمد چولا، بوناک، بورانون ، چاتیکرات، سوپمیتر ، سریپن و چولارات استفاده می کنند.

امکان دارد که حضور شیعیان در سنگاپور تاریخ طولانی تری داشته باشد. به عنوان مثال شعری از اقا علی در مورد مراسم مذهبی شیعه که در یک نسخه خطی مالایی و به خط جاوی نوشته شده که جزئیات  مراسم محرم در سال ۱۸۶۴ در سنگاپور را توضیح داده است.

اعتقاد بر این بود که  این مراسم جزو آخرین برنامه های قبل از ممنوع شدن  توسط انگلیسها به دلیل ترس از گروههای زیرزمینی بوده باشد.

 در میان گزیده های گنجینه آقای علی چنین آمده است:

این داستان را بشنوید

ماه محرم داغ است

اشعار سروده میشوند

به خدای آسمان هم گوش کنید

برای ماه محرم

همه باید آگاه باشند

باید طبل ها به صدا در بیایند

مانند غرش ببر ها

چراغ های بسیار روشن شوند

نیزه ها تیز شوند

صلی الله علی محمد و آل محمد

جمعیت سرازیر شوند

حالا به من گوش کنیدا

آقا، الان ساعت چهار

آنها مخفیانه راه می روند

مسلماً یک شهید شریف می برند

رود باید مستقر شود

فاتحه برای شهید خوانده شود

برای پایان دادن به مراسم باید آنها رد شوند

کنار رودخانه بایستید و متوقف شوید

فاتحه ای بلند بخوانید

همه آنها غمزده هستند

همچون دختری که دلش برای معشوقش تنگ شده باشد

عنوان "صلی الله علی محمد"؛ "آنها در کنار قبر شهدای نجیب قدم می زنند"؛ و "فاتحه با صدای بلند خوانده می شود زیرا همه آنها ناراحت هستند" همگی الگویی برگرفته از اجراهای "تعزیه" ایرانی است.

این یادواره به یاد شهادت سیدنا حسین به همراه خانواده و دوستانش در ۱۰ محرم ۶۱ هجری انجام می شود .

همچنین پرتره ای از شرق شناس E. شلیتر مربوط به سال ۱۸۵۸ وجود دارد که نشان می دهد طوفان کشتی عاشورا در سنگاپور با عنوان "Erinnerungen a Singapore ۱۸۵۸".هنوز در موزه ملی سنگاپور قرار داشته است.

حتی Torsten Tschacher در "سرگرمی شاهد": مسلمانان تامیلی زبان و تصور آیین در مستعمره های آسیای جنوب شرقی نیز فعالیتهای مشابهی را در مقاله خود و به طور خاص در مورد چگونگی استقبال جامعه mamak (مسلمانان تامیل) از سوگواری برای سیدنا حسین و دیگر صوفیان ثبت کرده است.

همانطور که حبیب حسن العطاس اظهار داشته است، یکی از خانواده های شیعه در جامعه مسلمانان، خانواده جامبویه است.

رجبعلی جمابوی ، یک شیعه بود که در سال ۱۹۱۸ به این جمهوری آمد و یک شرکت چند ملیتی را تأسیس کرد.

در سال ۱۹۵۵ ، رجبعلی به عنوان نماینده مستقل قانونگذاری سنگاپور منطقه Telok Ayer انتخاب شد. وی پس از پیروزی خود با سفر به کربلا نذرهای خود را ادا کرد.

در همین حال، امیرعلی جمابوی همچنین بنیانگذار انجمن مسلمانان جعفری سنگاپور است. در آن زمان ، جامعه شیعه در جاده (Lim Ah Wou) جمع شده بودند تا از سخنرانی یکی از روحانیون شیعه از لکنهوی هند ، مولانا مظاهر استفاده کنند.

امروز تعداد افراد بیشتری از شیعیان در مرکز Geylang  جمع می شوند.

مراسم محرم و صفر جامعه شیعه سنگاپور را می توان تا قبل از جنگ جهانی اول بین سالهای ۱۹۱۴ و ۱۹۱۸ ردیابی کرد.

حتی در زمان اشغال ژاپن، ارتش خورشید تابان بین سالهای ۱۹۴۲ و ۱۹۴۵ این اجازه را به سربازان شیعه و شیعیان محلی داده بود تا در روزهای عاشورا عزاداری کنند.

علاوه بر این ، در اواخر قرن نوزدهم نیز یک انتشاراتی وجود داشت، که ​​مرتباً نشریاتی در مورد آموزه های شیعه به فروش می گذاشت.

تمام شواهد فوق بخش کوچکی از تاریخ جامعه شیعه در سنگاپور است.

این شواهد نشان دهنده بلوغ جامعه مسلمانان در سنگاپور است و همچنین نشان دهنده جهان شناس بودن سنگاپور از زمان استعمار  انگلیس تا دوران استقلال سنگاپور است.

دکتر فیصل تهرانی

منبع:

https://berita.mediacorp.sg/mobilem/commentary/komentar-masyarakat-syiah-s-pura-bagaimana-ia-turut-menyumbang/۴۳۴۸۸۹۰.html

کد خبر 1449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =